E-learning is niet meer weg te denken uit het onderwijs

Het onderwijs wordt steeds digitaler, en biedt steeds meer mogelijkheden om ook op afstand plaats te vinden. Hoe nuttig dat is, hebben we inmiddels allemaal kunnen ervaren. Maar ook de uitdagingen die erbij komen kijken hebben de volle aandacht.

Een school op afstand

Waarom moeten kinderen iedere dag naar school toe komen om te luisteren naar een docent? Moeten zij hiervoor wel fysiek aanwezig zijn, zijn er geen andere mogelijkheden? Als een docent in één klap niet dertig, maar misschien wel honderd leerlingen een uitleg kan geven, lossen we dan ook niet direct een deel van het lerarentekort op?

Het zijn allemaal vraagstukken die de afgelopen jaren in het onderwijs weleens voorbij zijn gekomen. Maken we wel genoeg gebruik van alle digitale mogelijkheden die tot onze beschikking staan, of gaan we toch vooral uit van de bestaande situatie, en voegen we er hooguit wat digitale elementen aan toe?

Hoe nuttig alle digitale mogelijkheden bleken te zijn, werd pas echt duidelijk toen zij opeens hard nodig waren. De leerlingen mochten niet meer naar school, maar moesten wél onderwijs volgen. Een flinke uitdaging, maar voor veel scholen ook het moment om eens op een andere manier naar hun onderwijs te kijken. Want wat bleek? Heel veel lessen konden ook worden gegeven zonder dat docent of leerling fysiek aanwezig hoefde te zijn.

Haken en ogen

Voor veel leerlingen, maar zeker ook docenten, was het even schakelen. Hoe ga je het vastgestelde onderwijsprogramma opeens op afstand aanbieden? E-learning onderwijs, we wisten wel dat het kon, maar zagen nooit eerder de noodzaak. In sneltreinvaart leerden docenten en leerlingen met allerlei software omgaan. Er werden digitale lessen gegeven, er werd huiswerk geüpload en er werden zelfs digitale toetsen aangeboden: het kon dus wel!

Wordt deze manier van werken de nieuwe norm in het onderwijs? Nemen we de ervaringen die we hebben opgedaan tijdens het verplichte op afstand onderwijs volgen mee, of gaan we zo snel mogelijk terug naar ‘normaal’? Binnen veel scholen is dit inmiddels een discussiepunt. In hoeverre kan digitaal onderwijs (deels) de normale lessen gaan vervangen? Gaan we op een andere manier tegen onderwijs aankijken?

Feit is dat nog lang niet iedere docent overtuigd is, en onderwijs op afstand vooral ziet als een noodzakelijk kwaad. Experts op dit gebied, bijvoorbeeld van Edutrainers, laten echter graag zien wat de digitale mogelijkheden in het onderwijs zijn, ook als deze niet meer verplicht zijn. Nu veel docenten er hun eerste ervaringen mee hebben opgedaan is er behoefte aan meer training op dit gebied, zodat de voordelen die e-learning met zich meebrengen een vaste plek in het reguliere onderwijs kunnen vinden.

 

Leave a Reply